Du fortjener at være lykkelig - Følg dine drømme

Niklas H-L
5 min readApr 17, 2019
Photo by Jacek Dylag on Unsplash

Går du med en følelse af ikke at være god nok? Føler du, at der må være mere til livet, end det du lever nu? Bruger du pengene som undskyldning for de valg, du tager? Hader du dit job? Så er det nok på tide, at du overvejer, om du lever det liv, du blev skabt til.

For nogle kan det være rigtig svært at få fortalt, hvorfor de bør følge deres drømme i stedet for at køre i den samme sure rutine dag ud og dag ind. Det kan også være svært at vide, hvad i alverden man skal gøre ved det.

Jeg er sådan en person, der godt vil se alle få succes. Jeg vil gerne se mine venner og familiemedlemmer udleve deres drømme. Når det kommer op i en samtale, prøver jeg så vidt muligt at skubbe dem i retning af deres ønsker og giver dem forslag til næste skridt uden at presse for meget. Min erfaring er nemlig, at nogle er følsomme, når det kommer til deres drømme. Det kan muligvis være, fordi de netop føler, at livet står stille og de egentlig godt kan se sandheden i det jeg siger. Men som sagt, vil jeg bare det bedste for mine nærmeste.

Menneskets psyke

Det kan næsten være sværere at skifte karriere end at kaste sig ud faldskærm. Efter jeg selv sprang faldskærm, tog det mig næsten 10 år at turde følge min passion.

Hvis der er én ting vores hjerner er skabt til, så er det at holde os uden for farer. Det er et ældgammelt instinkt, vi udviklede henover millioner af år, da der stadig fandtes dyr på højde med to-etages bygninger. Det mest logiske valg dengang var selvfølgelig at holde sig selv uden for enhver slags fare. Men da vi pludselig blev en civiliseret race tog det ikke mange tusinder af år at nå dertil, hvor vi er nu. Derfor nåede vores millioner år gamle instinkter ikke at følge med tiden. Nu er det nye farer, der lurer.

Det at skifte job — selvom det er et job man hader — kan være skræmmende, da det måske ikke er noget, vi har prøvet før. Hjernen prøver at overbevise dig om, hvorfor det er en dårlig idé med sin lokkende hvisken: “Det er for sent nu, du er for gammel. Hvorfor droppe det her job, der giver en stabil indkomst? Det kan godt være, det er dit drømmejob, men der tjener du ikke lige så meget. Det er for besværligt og umuligt at opnå. “

Du er aldrig for gammel til at prøve noget nyt. Vil du hellere hænge dig i stabilitet og høj løn end at gøre noget, der rent faktisk gør dig lykkelig? Alt er umuligt, indtil du gør en indsats for at bevise det modsatte.

Bevis overfor dig selv, at du ikke er sat i verden for at køre på automatpilot. Lad dig ikke styre af dine bekymringer. Det er kun noget der foregår inde i dit eget hovede. Du kan alt, hvis du sætter dig for det.

En ny generation

Det er ikke kun som voksen, man kan tvivle på sine egne valg. Jeg tror også, at mange unge i dag tager nogle valg, der måske ikke passer til det de dybest set ønsker. Jeg siger ikke, at deres valg nødvendigvis er forkerte, men årsagerne til deres valg kan være af de forkerte grunde.

Alt for mange alle teenagere og flere og flere voksne har den der SE MIG-mentalitet. I dag går det hele op i selfies, billeder af hvor fantastisk man har det og feriebilleder der helst skal ligne de andres på Instagram. Alle konkurrerer mod alle online.

De fleste har adopteret den der tro om, at man er nødt til at se ud, som om man har det fedeste liv. Man er nødt til at kunne bare lidt photoshop, så ens øjne kan se bedre ud eller så en delle over buksekanten kan fjernes. Det er desværre noget mange bliver opdraget med i en alt for ung alder. Det er ikke forældrene der opdrager dem på den måde. Det er det, de oplever online, der opdrager dem sådan.

Da jeg var ung (hvor jeg dog hader at være den, der siger det) kunne jeg tage hjem fra skole og glemme mobberiet og være det uperfekte barn, jeg var. Børn der i dag kommer hjem fra skole er altid omgivet af hundrede eller tusinde mennesker. Jeg synes, det er en ærgerlig udvikling. Hvis de bliver mobbet for deres tøjstil, den måde de opfører sig eller noget helt tredje i skolen, er de ikke engang i sikkerhed derhjemme. Forældrene har måske ingen idé om, at det er det, der foregår bag de lukkede døre.

Se mig!

Det er også i denne alder, man udvikler sig og begynder at finde ud af, hvem man er og det kan hurtigt blive ødelagt af den slags påvirkninger. De unge kommer til at tro, at de er nødt til at stræbe efter perfektion og opmærksomhed fra fremmede mennesker. Ting der burde være ligegyldige både som barn og tidlig teenager. Det håber jeg også min yngste lillebror forstår.

Kilde: Daily Mail

Pludselig vil de være youtubere eller bloggere, når de bliver store, fordi de vil være kendte og tjene mange penge. Men hvis alle er kendte, så er ingen kendte.

De tror fejlagtigt, at når de smider en video på Youtube, tjener de masser af penge på ingen tid, videoen går viralt og de bliver kendte inden for den første måned. Det sker meget, meget sjældent.

Det er da fint, at man vil være kendt for noget. Men vil man være kendt bare for at være kendt og tjene mange penge, så tror jeg, man har misforstået noget. Penge og berømmelse burde ikke være drivkraften i noget som helst. Man bør gøre, det man gør, fordi det gør en glad og lykkelig.

En af mine yndlings-youtubere (Sean Tucker) fortalte i en video sidste år, da han lige havde rundet 100.000 subscribere, at man endelig ikke måtte tro, at han var rig. Han var nødt til at arbejde ved siden af, fordi Youtube kun betalte månedens madbudget. Siden da er subscriber-tallet steget til lidt over 200.000. Men han er sådan set lidt ligeglad med antallet af subscribere. Det kan være svært for nogle at forestille sig. For ham er det vigtigt at leve i virkeligheden.

Tænk anerledes

Vi skal ikke begynde at presse den nye generation til at droppe deres telefoner og computere. Det er trods alt kommet for at blive. Det vi kan gøre er at guide dem og os selv i den rigtige retning, blive mindre afhængige af skærmene og vælge en karriere, der ikke er baseret på en trang til opmærksomhed og materiel rigdom, men på indre lykke og personlig rigdom. Vær ærlig over for dig selv.

Er du den, som du ønsker at være eller er du den, som andre ønsker, du skal være?

Originally published at https://whatart.dk on April 17, 2019.

--

--

Niklas H-L

Positivity • Productivity • Creativity • Nature • niklashl.com